Fredrikstad MS ble stiftet 1. april 1924. Det var ingen (april-)spøk!

På den tiden het ikke gruppa Fredrikstad MS.

Mye har skjedd siden oppstarten av speidergruppa vår.

I 1924 het gruppa vår 6. Fredrikstad, og troppen ble delt inn i patruljene: Elg, Ørn, Hauk, Falk og Løve. Patruljene måtte selv ordne lokaler til møtene og det var ikke alltid like lett. Noen holdt møtene sine hjemme, men de fleste ble holdt ovenpå i bryggerhuset i kirken. Utemøtene var i Bjørndalen, det var mye mer speidermessig korrekt å holde møtene ute, enn å holde de i støvete rom. Etter noen år ble navnet til 2. Fredrikstad tropp ledig, og 6. Fredrikstad ( Metodistkirkens speidertropp) overtok navnet. Speiderne på den tiden hadde ofte dårlig med penger, og det hindret ofte deltagelse på større leirer. Det ble derfor i stedet arrangert en del småleirer i nærmiljøet som troppsleirer o.l. slik at alle fikk muligheten til å delta.

Ved årsskiftet 1939/40 eide 2. Fredrikstad speidertropp følgende eiendeler: En hammer, to brødkniver, to potetskrellere, to firemanns hustelt, et troppsflagg med stang, et troppsbanner, en flagglilje, en bannerlilje, en tromme med belte, et seksmannstelt, tre firemannstelt, to kasseroller med lokk, en støpejerns kjele, to spann, en emaljert mugge, galvanisert vaskebalje og to slever. Videre en feltspade, to stekepanner, en troppskasse og grindsag. Et bord, et skap, to små flagg og en elektrisk varmeovn som troppen eide halvdelen av. Alt dette var verdsatt til en verdi av 173 kroner og 15 øre.

På denne tiden og helt fram til rundt årtusenskiftet – var jentene og guttene delt inn i to tropper: en jentetropp og guttetropp. Det har vært mange flotte ledere i speidergruppa vår opp gjennom årene, og for de som ønsker å sette seg mer inn i speidergruppas historie anbefales de å lese boken til speidergruppas 75 års jubileum.

I dag heter speidergruppa Fredrikstad MS – vi holder til i lokalene til kirken i Ridehusgt.7. Som ved oppstarten av speidergruppa i 1924, er vi speiderledere fortsatt opptatt av å ha så mye som mulig av våre speidermøter ute i det fri. Basisferdigheter med å lære seg å være ute i naturen er enda mer viktig i dag, da dagens ungdom ofte sitter mye inne foran pc og tv. Vårt motto er at det finnes ikke «dårlig vær, bare dårlige klær». Skal man bli glad i naturen må vi lære å bevege oss i den, og lære oss å ta vare på den.

Alle enhetene bruker flittig lavvoen som speidergruppa eier sammen med Trosvik barneskole, oppe i skogen ved Kvernhuset ungdomsskole. Her byr naturen på mange fine utfordringer for både store og små. Speidergruppas eiendeler er av en helt annen karakter enn på  40 tallet. Vi har det meste av utstyret man trenger for å drive med aktiv speiding i et nytt årtusen. Vi har kanoer og padlevester, lavvoer, telt i ulike former, primuser, stekeovn, båltakker, kokeredskaper i alle fasonger, klatreutstyr og hjelmer, vi har to hengere til å transportere kanoer og annet utstyr med, bord og benker. For å nevne noe av det vi har av utstyr i dag. Vi er altså ikke lenger en speidergruppe der økonomien gir oss begrensninger for hva vi kan drive med.

Etter å ha vært i en bølgedal i antall medlemmer i 2005 – 2006, har speidergruppa vokst jevnt og trutt igjen. Det drives med godt speiderarbeid i alle enheter fra bever, småspeider og til tropp, og speidergruppas antall medlemmer var ved årsskiftet 2009-2010 øket opp til 98, og vi øker fortsatt.